Sinfoniaa, vai Valoa yössä ?
Yritin tuossa kuunnella ja katsoa ohjelmaa, jossa RSO soitti sille pändille ominaista sinfonia musiikkia. Ei helevetti, ei siitä tullut mitään. Vieläkin olen sen käsittämättömän kakofonian, sekamelskan ja siitä johtuvan tuohtumuksen vallassa. Toistan, ei helevetti, kuinka joku voi pitää tuommosesta sekametelistä ja taputtaa sen päälle kämmenensä ruvelle ?Onko tässä kysymys siitä, että mennään hienoimmissa iltapuvuissa, hienoimpaan ja ka
lleimpaan paikkaan, oopperataloon katsomaan ja kuuntelemaan hienoimmille ihmisille tarkoitettua kakofoniaa ? Sitten kehaistaan stokkan kahvilassa, oltiin illalla oopperassa, ah kuinka hurmioiduin Raimo Linnun johtaman orkesterin musiikista.
Jorma Panula näytti kerran jossain ohjelmassa kuinka kapelimestarin tulee näyttää muutama tahti orkesterille, kaikki muu sen jälkeen kapelimestarilta on teatteria.
No, siinäpähän kävi taiteen ystävä sitten samalla teatterissa.
Olen usein pohtinut ymmärtämättömässä päässäni, kuinka ihmisillä voi olla niin erilaiset musiikkimaut. Joku haltioituu sinfoniasta, toinen tykkää Esa Pulliaisen kitaransoitosta.
Voiko sillä olla merkitystä, jos on kotoisin akateemisesta, tai sekatyöläisperheestä ? Ja miksi on niin ? Jos on. Voiko jumalauta työmiehen jälkeläinen mieltyä jo heti synnyttyään Unto Monosen tangoihin, vaikka kotona ei kuunneltaisi radiota ollenkaan. Tuleeko se geeneistä ?
En muista koulussa luokillani olleen yhtään oppilastoveria koko koulu-urani aikana, joka ihaili sinfoniaa, tahi oopperaa. Missä vaiheessa ne geenit sitten alkaa kammeta ihmistä oopperataloon ? Siinäkö, kun onnistutaan kengittämään itselle puoliso akateemisesti sivistyneestä suurperijä perheestä ? No tiedän sen melko varmaksi, että appiukolle, tai anopille ei kärsi mennä sanomaan - kuuleppa Fjalar, tahi Synnöve, myö männään tyttös kansa nyt kuuntelemmaan Agentsia työväentalolle, tahi dumaria kulttikselle. Saattaisi siinä syntyä pieni särö yhteiselämään, ja ehkä perinnönjakoonkin. Parempi on mennä sovinnolla oopperaan ja haltioitua siellä.
Että onko se yhteiskunnallinen asema, kun päättää kumpaa mennään kuulemaan ja kummasta tykätään - oikeasti ?
Että onko luettujen kirjojen määräällä ja siitä johtuvan sivistysasteen ja viisastumisen syytä, tai seurausta, että hylätään kaunis melodinen musiikki ja ne ihanat sydäntäsärkevät ja puhuttelevat sanoitukset, lyrikat, kuten nykyisin asia ilmaistaan.
Kuinka kaikella edellämainitulla voi olla merkitystä musiikkimakuumme, vai synnytäänkö me äidin armaasta lompsasta Joseph Haydn,nin, tahi Esa Pulliaisen ihailijaksi automaattisesti sen mukaan, paljonko faijalla on pätäkkää, tai montako kirjaa äiskä on lukenut.
Saatatte muuten arvata, että lapsena minun kodissa ei ollut kirjan kirjaa. En edes vihkiraamattua löytänyt, penkoessani piironginlaatikkoa pienenä. Sittemmin olen kyllä lukenut väkiäisen määrän, hevoskuorman erilaisia kirjoja, mutta elelleen ihailen kaunista, soinnukasta, melodista musiikkia.
No tietysti ymmärrän myöhemmän kotikasvatuksen merkityksen, mutta käsittääkseni Nalle Wahlrooskin dikkaa nykyisin aivan eri musaa ja bongataan aivan eri mestoista, kuin silloin nuorna miesnä ollessaan ? En tiijä mistä johtuu.
Kyllä sitä tässä elämässä riittää funtsimista tällaiselle elämän tarkkailijalle, voe hyvä ihme kuitennii.
Ja saattaapa olla ihan hyvä niin.