Oletko juuriltasi punikki vai lahtari ?
Siinäpä kysymys. Ja mitä väliä sillä on enää nykyisin ?
Kun minä olin pienen mökin lapsi, en koskaan kuullut
puhuttavan politiikkaa kotona, enkä niissä piireissä, siis ystävä- ja
sukulaispiireissä, joissa lapsena
liikuin. Mummo ja Pappakaan eivät koskaan maininneet kuulteni siihen
suuntaankaan mitään viittaavaa, vaikka olivat syntyneet jo hyvinkin 1800- luvun
puolella, Pappakin 1877. Siis olivat hyvinkin nähneet ja kokeneet 1918
tapahtumat.
Nimet lahtari ja punikki kuulin varmaan kyllä
serkkupojiltani jossain vaiheessa, mutta
ne tekivät niin sanotusti ohimarssin korvieni välissä.
Näillä pikkukylillä maaseudulla, joilla haluttiin elää
naapurisovussa ja oli viisastakin elää ja olla puhumatta tällaisesta ideologisesta
eroavaisuudesta, jonka päällisiä oltiin joku kymmenvuosi sitten tapettu
tuhansia ihmisiä, ei ollut varaa puhuakaan. Miten sitä olisi voitu elää samassa
kyläyhteisössä, jossa tarvittiin jatkuvasti naapureiden apua. Kuokkia perunatalkoissa punikki ja lahtari viereisiä penkkejä
ja puhua politiikkaa. Oli parempi vaieta vaikeista asioista ja koettaa olla mahdollisimman sovussa. Olla
edes unohtavinaan, että tuon ukon isä ilmiantoi minun setäni, joka sitten kuoli
Hennalan leirillä. Näinkin on saattanut ihan oikeasti olla. Mutta menneet ovat
menneitä. Silloin oli se aika. Seuraavana aikana oltiin jo porukalla torhakasti
antamassa samassa joukkueessa itärajalla kommunistiveljille kyytiä sinne
mistä olivat tulleetkin. Sen kyydityksen
jälkeen oltiin taas yhdessä onnellisia, että saatiin edelleenkin kuokkia
vierekkäin talkoissa niitä perunapenkkejä meidän omassa maassa, jossa valuutta oli
edelleenkin markka ja kieli suomi. Ja
niilläkin, jotka olivat joku kymmenvuosi sitten ihailemassa kommunistista
hallintomallia, oli nyt hirveä hinku saada omaa peltotilkkua ja kuokkia siitä
lisää leipää ja hyvinvointia tässä iki-ihanassa kapitalistisessa yhteiskunnassamme. Näin se elämä menee.
Oltiin visusti vaiti lahtareista ja punikeista. Ja niin oli
ehkä hyväkin. Aika ei ollut vielä kypsä siihen.
.
Minäkin muutin sitten viisi- ja kuusikymmenluvun taitteessa
kaupunkiin. Siellä asia oli toinen. Ei mennyt montakaan vuotta kun kuulin
puhuttavan, että nuo lahtarin lapset ja punikin pennut. Siellä työläiset
asuivat selvästi omissa kasarmeissaan ja kortteleissaan. Kansalaiskouluiässä jo
tyrkytettiin kaveruutta SKDL - jäsenkirja kourassa. Työelämässä sitten kävi hyvin selväksi tämä punikki - lahtari
kanta, varsinkin rakennustyömaille siirryttyäni .
Mutta jos palataan sinne , tai tänne maaseudulle. Täällä
ehkä oli aikoinaan, vähintäänkin yhtä selvää, kummalle puolelle sitä oltiin
synnytty. Harva pikkumökkiläinen, torppari , tai mäkitupalainen sekatyömies on kannattanut vallasväen ja maanomistajien puoluetta. Tosin manttaalikunnantalot ja työväentalot ne
ovat olleet eripuolella kirkonkylää täällä maaseudullakin. Tarvittiin vain tarpeeksi
kiihkomielisiä agitaattoreita, niin porukkaa saatiin kyllä värvättyä kaarteihin.
Eiväthän läheskään kaikki sinne kurimukseen värvätyt ja joutuneet olleet siellä
aatteen puolesta. Iso osa porukasta värvättiin sinne, luvaten rahaa, ruokaa
ja vapaita oloja. Loppuu raataminen
talollisten pelloilla ja orjatyö. Ja kun tällaisia luvataan nälkäiselle
lapsiperheen isälle, äidille, tai vanhimmille pojille, niin onkeen tarttujia
kyllä riitti. Otetaan maanomistajilta omamme pois ja sillä siisti. Kukaan ei
kylläkään agiteerannut, miten tässä käy,
jos tullaankin kapinassa vasta toiseksi. Aseetonta vallankumoustahan sitä
oltiin lähdössä aseet kourassa tekemään, ainakin niin aluksi uskoteltiin.
No, oli miten oli, ja kävi miten kävi. Oikeuden miekka seuraa
aina voittajaa, sanotaan, mutta tällaisissa sodissa ei kyllä ole voittajia, on
vaan häviäjiä. Puhutaan sodanlaeista, vankeja pitää kohdella inhimillisesti, ei
saa ampua aseetonta miestä, siviileihin kajoaminen on rikos. Montako sotaa tiedätte, missä sodan lakeja on noudatettu. Silloin kun ihmisen viha
leimahtaa täyteen liekkiin lait ja säännöt unohtuvat. Kaikki tähtäimen ja
pikaoikeuspöydän takana olevat ovat
tapettavia vihollisia ja näin etenkin ns. kansalais-,veljes-,sisällis-,luokka-
tai vapaus-sodissa, nimitettäköön niitä
kulloiseenkin tilaisuuteen sopivalla nimityksellä. Ja kaikissa niissä maissa
joissa tällainen sisällissota on käyty ja lähes poikkeuksettahan se on käyty
kaikissa nykyisin ns. demokraattisissa
tasavalloissa. Mutta montako sataa ja joukkohautaa olisi jäänyt kaivamatta ja umpeen luomatta, jos joku
taikuri Oskari olisi hyökännyt
taistelujen päättyessä osapuolten väliin
taikaviittoineen ja sanonut - Top tykkänään! Hävinneen osapuolen tuomitseminen aloitetaan
vasta kun viha ja raivo on laantunut. Aikaisintaan puolen vuoden kuluttua ja
laillisissa oikeuskäsittelyissä ja oikeuden kokoonpanoissa.
Saattaa olla hyväkin, että näitä maamme itsenäisyyden ajan synkimmän
historian asioita aletaan käsittelemään vasta nyt. Saattaa olla, että sata
vuotta on ollut siihen sopiva aikaväli. Ehkä tämä on nyt jo sitä terapiaa, jossa
mielenvaivikit puhutaan jo kiihkottomasti ulos. Nyt, kun
arkistot ovat avautuneet ja haavat riittävästi umpeutuneet, voivat asioista
kiinnostuneet tutkia jo dokumentteja tuntematta vihaa, tai kiihkomieltä. Sivistys
on kulkenut tänä aikavälinä pitkin askelin eteenpäin. Voidaan tarkastella asiaa
kansakuntamme historiana. Tietyt asiat vaan kuuluvat historiaan. Nyt on toinen
aika ja siitä tulevat sukupolvet kirjoittavat historiaa, jota taas seuraavat lukevat (toivottavasti vielä sadan vuoden kuluttua )
Mutta, mitään ei ole ihmiskunta kaikesta huolimatta oppinut näistä menneistä kauheuksista.
Sotahistorian kirjoitusta riittää hamaan maailmantappiin asti. Sotauutisia,
rikoksia ihmiskuntaa vastaan, etnisiä puhdistuksia tehdään, saman kansakunnan erivivahteisten uskontokuntien hamaset ja vataset
tappelee surutta keskenään - ihmisiä kidutetaan ja siviilejä tapetaan
tulevaisuudessakin entistä kiihtyvämpään tahtiin ja suurvallat härkkii välissä muka oikeutetusti puolustamassa etupiirejään.
Sukujuurteni poliittisia kantoja minä en tiedä, enkä välitä tietääkään. Omani kyllä
tiedän ja lähinnä rauha, rakkaus ja Rock And
Roll olisi puolue, jonka jäsenmaksun saattaisin maksaa, jos sellainen jostain löytyy. Eräs esi-isäni on ollut
herastuomari, oikeuden mies lienee ollut hän. Minä puolestani saatan aamupäivällä haukkua lahtarit ja
iltapäivällä punikit, jos siihen on aihetta. Oppositiossa viihdyn parhaiten,
sillä sieltä voi huudella vielä kristillisdemokraateille, persuille ja kaiken
maailman viherpiipertäjillekin, aina kulloisenkin tarpeen mukaan. Mutta
minkäänlaisiin kaarteihin minua ei saa ylipuhumalla värvättyä.
Enkähän minä
tosissani, sillä jos sen kannan ottaa, mielensä pahoittamisesta ei tule loppua.
Mutta kyrsiihän se välillä, tervettä miestä, tämä ihmisten vallanhalu ja
mielettömyys.